Vier diervoedercoöperaties bundelen inkoopkracht

De diervoedercoöperaties De Eendracht (Rouveen), CAV Den Ham, De Samenwerking (Haastrecht) en ABZ Diervoeders (Nijkerk) bundelen hun inkoopkracht.

De zelfstandige coöperaties gaan samen grondstoffen inkopen voor de productie van hun eigen diervoeders. De schaalvoordelen, die hierdoor ontstaan, leiden tot voordelen voor de leden van de afzonderlijke coöperaties.

Door de slimme samenwerking ontstaat een inkoopvolume van in totaal 1 miljoen ton grondstoffen. Dat geeft mogelijkheden om professioneel en voordeliger in te kopen. Gezamenlijk zijn de vier coöperaties een grotere speler in de dynamische grondstoffenmarkt.

Zelfstandig
Met de krachtenbundeling op het gebied van inkoop, versterken de vier coöperaties ook hun zelfstandige positie. Voorwaarde van elke deelnemende coöperatie is namelijk dat ze zelfstandig kunnen blijven werken. En zo hun eigen kracht op het gebied persoonlijk advies en regionale kennis dichtbij hun leden en klanten kunnen blijven inzetten.

C I SStichting CIS
Om de krachtenbundeling mogelijk te maken is de Stichting Coöperatieve Inkoop Services (CIS) opgericht. Deze stichting zorgt voor de professionele inkooporganisatie, die voor deelnemende coöperaties naar behoefte inkoopt. Andere coöperaties zijn welkom om zich hierbij aan te sluiten. Willy Hanssen, directeur van De Samenwerking is voorzitter van de stichting Coöperatieve Inkoop Services.

Datum: 13 september 2017